Goda Gábor, az Artus Stúdió rendező-koreográfusa
Ha Goda Gábor - aki építésznek, sőt, hídépítésznek indult (sic!) - kellő türelemmel kivárja, anno, egy bizonyos képlet kibontakozását, akkor a tánc- és színházművészet szegényebb lenne számos alkotással. Viszont cserébe, lehet, hogy már állna a jobb és bal oldalakat (a DunánJ) összekötő, problémamegoldó csoda hidunk!
Feri időzítésének köszönhetően gyűlnek az abszolút koincidenciák. Nem véletlen (kivéve, ha mégis minden az!), hogy a Mayák, akiknél Goda Gábor társulatával az időt és az egyéb emberi útvesztőket meg labirintusokat tanulmányozta, máshogy gondolnak a múltra, valamint a jövőre, mint mi, európaiak. Talán a család modell másságában, vagy az időtlenség fogalmában keressük a titkokat? De, mint Hermes mondta, a Trismegistos: „ami fent, az lent”, azaz, mindennek megvan az árny és fényoldalaJ. Mindenesetre, ha az európai család válni kényszerül, köztudottan a gyermek fejében a híd-gondolat idejekorán megfoganhat, miként az történt a kis Goda Gábor esetében is. S bár nem gyerekjáték a szétszakított harmóniát élő hídként egyben tartani, kameránk csak tudat alól szuggerál összefüggést a válásokkal megérzékenyült lélek és a művészi játékos kedv kialakulása között. Goda Gábor saját (gyerek) szobájának hiánya, és a lerobbant gyárépület gazdátlan 4000 négyzetméterének elfoglalása azonban testvérek közt is kimeríti, a kilóg a lóláb vélelmét! A tények ugyanis tények: Goda Gábor a budai Fonó épületében olyan felnőtt játszótereket hozott létre társulatával, az Artus Stúdióval, ahol a teremtő képzelet a városi életünkben nélkülözött elemekkel - fákkal, rókatündérekkel, irányjelző emberekkel, etc. - népesíti be szürke hétköznapjainkat.
S míg művészünk egy dunai vontató-, vagy tolóhajón végzi meditációs gyakorlatát, egy rég-nem látott kult-film, a Szellemkutya üzen a múltból: ha nem jutsz el New York háztetőire, találd meg egy dunai uszályon az elveszett harmóniát!
Most nem fogok azzal dicsekedni (vagy mégis?J), hogy én még láttam a legendás lengyel színházrendező, Grotowski egyik előadását, viszont kétségkívül azt a másik, harminc év előtti herceget juttatja eszembe a Goda Gáborék fehér lova. Igaz, ez a mai ló döglött volt, ami szintén nem jelentés nélküli tény, plusz, Artuséknál a fehér lovon érkező herceget váró lány már nagymama, de hát: ez van. Ez történt velünk! Ami az egyiknek jelen idő, az a másiknak múlt, a harmadiknak meg jövő….
Mennyire igazuk van a Mayáknak, akik nem bajlódnak a volt és a lesz tartományával! Mind ezt így összefoglalni indokolatlan nagyvonalúságnak, vagy, inkább költői túlzásnak tűnhetne a blog író részéről, ha Goda Gábor részletesen be nem avatna a dél-amerikai indián kultúra és a nyugati civilizáció időkezelésének különbségeibe – már ami a nyelvtant illeti.
Ám Feri sem lenne az Abszolút riportere, ha a legújabb kori nyelvészeti és filozófiai talányok begyűrűzését ki nem ugrasztaná a Goda Gábor-életmű bokrából: egy Umberto Eco hatása alatt álló élet (mű) hogy is lehetne más, mint nyitott, főleg, ha a rajta munkáló a pályája derekát ropogtatja… De ez már tényleg abszolút tudathasadás, ha a blog író a szőrszálhasogató néző fejével gondolkodik!
Egyébként meg elképesztő, hogy az időhöz való viszony milyen sors fordító momentum az ember életében! Lásd: ha Goda Gábor - aki építésznek, sőt, hídépítésznek indult (sic!) - kellő türelemmel kivárja, anno, egy bizonyos képlet kibontakozását, akkor a tánc- és színházművészet szegényebb lenne számos alkotással. Viszont cserébe, lehet, hogy már állna a jobb és bal oldalakat (a DunánJ) összekötő, problémamegoldó csoda hidunk!
De hát, mindannyian saját sorsunk Don Quijote-i vagyunk: Goda Gábor eddigi élete is ezt bizonyítja. Talán az övében nagyobb teret kapott az improvizáció, a kölcsönösségen alapuló kapcsolatok, - valamint az intimitás, amit ő nem azonosít a szexualitással. Utóbbi különbség tételt Sebő Feri is abszolút pártolta.
Adás napja: 2008. március 27.
Ajánlott bejegyzések:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.